Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 31.069

Doelen stellen

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Waar staat u nu en waar wilt u staan? Past dit binnen de visie van uw leidinggevende en van de ondernemingsstrategie? Dit artikel gaat over het hoe, wat en waarom van doelen vaststellen.

Doelen stellen

Het is niet moeilijk
De mens heeft in de regel de neiging om doelen stellen nog even uit te stellen. Eigenlijk bevat het stellen van doelen niet meer en niet minder dan de volgende kernelementen:

  • schrijf doelen op voor uzelf, met een datum erachter  
  • schrijf de obstakels erbij
  • schrijf op welke stap u neemt om de obstakels weg te nemen, inclusief datum.

Samenvattend is het stellen van doelen op zichzelf niet het moeilijkste. De data erachter zetten valt ook nog wel mee. Het nakomen van de met uzelf gemaakte afspraken (ergo: datum) is wat anders. Dit is vaak de reden waarom mensen hun doelen niet halen.
Het benoemen en willen wegnemen van obstakels vormt toch wel het belangrijkste punt in het geheel. Als er geen of geringe obstakels zijn kunt u namelijk gewoon uw gestelde doelen behalen!

Doelgericht bezig zijn
De auteur Henk Janssen schrijft :

Stelt u geen doelen, dan doet u waar u op dat moment zin in hebt, of wat u denkt te moeten doen. Uw handelen is dus alleen maar gericht op de daadwerkelijke activiteit. Waar die activiteiten toe leiden is dan van ondergeschikt belang.
Ik kom weinig mensen tegen die doelgericht bezig zijn met de kwaliteit in hun leven. In grote lijnen leven we ons leven zoals het komt en we zien wel. Het ironische is dat als wijzelf niet bepalen hoe onze toekomst er uit ziet, een ander dat voor ons doet.
Bijvoorbeeld: als je geen duidelijke plannen hebt over het soort baan dat je in de toekomst wilt hebben, dan geeft je werkgever jou wel andere taken.

Doelen zijn onder te verdelen in een hoofddoel, een subdoel en een middel. In de regel halen mensen deze begrippen door elkaar.

  • Een hoofddoel is gelijk aan het eindresultaat dat u voor ogen hebt. Wat wilt u concreet gerealiseerd hebben? Een kenmerk van een hoofddoel is overigens dat het onveranderbaar is.
  • Een middel is de manier waarop u het doel wilt gaan realiseren. Een middel is wél veranderbaar en kan op verschillende manieren worden ingezet.
  • Een subdoel is het beoogde resultaat dat we verbinden aan het middel.

Aan de hand van een situatie uit de salespraktijk een voorbeeld waaruit de hiërarchie blijkt.

Voorbeelden
Voor een verkoper of een salesmanager is het realiseren van continuïteit in voldoende omzet het hoofddoel. Een afgeleid subdoel is het realiseren van de jaarlijkse sales targets.
De daarvan afgeleide middelen kunnen dan zijn:

  • nieuwe klanten werven
  • meer omzet realiseren bij bestaande klanten
  • nieuwe producten introduceren
  • de gemiddelde ordergrootte vergroten.

Door het hoofddoel in middelen op te splitsen ontstaan er logische subdoelen. Als al die subdoelen gerealiseerd worden, dan is realisatie van het hoofddoel het gevolg.

Doelenscript
Tot slot van dit artikel een hulpmiddel, het doelenscript. Bij het concreet stellen van doelen is het invullen van een doelenscript aan te bevelen.

1. Doelen stellen
Dus niet: Ik wil beter kunnen verkopen, maar wel: Ik stel mij tot doel aan het eind van het jaar minimaal tien procent meer te hebben verkocht (hoofddoel). Ik ga dit doen door het volgen van een salescoachingstraject (middel), dat ik uiterlijk over drie maanden heb afgerond (subdoel).

2. Motivatie
Een positieve motivator werkt sterker dan een negatieve. Wilt u iets bereiken omdat u het zelf wilt, of omdat het moet?

3. Persoonlijke eigenschappen
Welke persoonlijke eigenschappen helpen u om uw doelen te bereiken? Sta hier eens bij stil.

4. Belemmeringen
Het inventariseren en formuleren van (uw) belemmeringen brengt u uiteindelijk bij de vraag: hoe ga ik ze oplossen?

5. Actieplan (subdoelen)
Als u weet wat uw doel is en dit is concreet en meetbaar gemaakt, dan wordt het tijd om uw doel te realiseren. Dit gaat met behulp van een actie- of stappenplan.

Vraag u bij iedere stap af: wat moet ik doen om dat te bereiken? Ten slotte gaat u het DOEN!

Tip
Realiseer u dat ieder mens zijn of haar sterke en zwakke punten heeft. Het herkennen en u bewust zijn van deze punten maakt het allemaal wat gemakkelijker. Het is dan ook beter uw sterke punten sterker te maken, in plaats van u zorgen te maken over uw zwaktes. Uw sterktes compenseren meer dan voldoende wat uw zwaktes laten liggen.

Zie ook: Seip, Jan-Willem, Handboek Salescoaching; Coaching, een cadeau aan jezelf!, Deventer, Vendicum, 2003.

Jan-Willem Seip
Vendicum

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(31 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sebastiaan

Beste Jan-Willem,

Mooi stuk over doelen stellen. Het is inderdaad waar, dat er maar weining mensen zijn die doelen stellen. De praktijk wijst uit dat mensen die doelen stellen gelukkiger zijn, dan mensen die geen doel hebben. Ik omschrijf hetzelf als dat iemand in een auto gaat zitten zonder een bestemming te hebben, je blijft maar door rijden.

Wanneer je doelen stelt en deze behaalt kun je dit zien als een overwinning. Zelf stel ik ook tussendoelen, om zo tot het eind doel te komen. Wanneer je namelijk alleen maar een eind doel ( Bijvoorbeeld 15 kilo afvallen) en je richt je alleen maar op die 15 kilo, is het moelijk om gemotiveerd te blijven. In plaats daarvan is het beter om bijvoorbeeld 1,5 kilo per 2 weken aan te houden. Wanneer je dan steeds die 1,5 kilo er af hebt, mag je jezelf bijvoorbeeld ook belonen met iets kleins (leuks)

Voor motivatie is een doel nodig maar ook bijvoorbeeld behaalde succesen in het verleden. Vaak vraag ik mensen om 5 behaalde succesen op te schrijven en wanneer ze dit hebben gedaan voelen ze zich altijd een stuk beter in hun vel. Het gevoel dat je iets behaald hebt, kan je alleen maar krijgen als je van te voren ook daadwerkelijk jezelf een doel hebt gesteld.

Hebben meer mensen nog bepaalde methodes om doelstellingen te halen ? Ik ben erg benieuwd namelijk.

Jan willen ga zo door en ik lees je stukjes altijd met veel plezier.

Groeten Sebastiaan van der Meer
Succestraingen

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Sales Agenda
28 mrt Sales- en AccountManagement 2.0 (post-HBO) (Beeckestijn Business School)
Sales opleiding • 5 dagen en meer
28 mrt Digital & Social Selling (Beeckestijn Business School)
Open training • 3 dagen • 10 pers.
28 mrt Sales- en AccountManagement 2.0 (post-HBO) (Beeckestijn Business School)
Sales opleiding • 5 dagen en meer
Account Management
Acquisitie
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Netwerken
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Retail
Sales Management
Social Selling
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net me.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Di.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is (sales) trainer en partner bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

Edwin  Scheperman

Edwin Scheperman

Edwin Scheperman helpt ondernemingen met het verbeteren van hun sales resultaten. Hij richt zich m.. meer..

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, in.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?