Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 31.269

Bent u beter dan goed?

Optimaal het verschil uitmaken ten opzichte van uw concurrentie - dat is uw taak. Maar hoe doet u dat? Tips om beter dan goed te worden in uw vak.

Bent u beter dan goed?

U en uw concurrent verkopen allebei een goed product of waardevolle dienst. U werkt beiden voor een prima organisatie. Uw voorwaarden en prijzen zijn ook vergelijkbaar. Wat maakt dan het verschil? Inderdaad: u, de salesprofessional. Om te winnen van uw concurrent moet u dus beter zijn dan de ander.

Dit klinkt simpel, maar het is niet makkelijk. Gewoon goed is vandaag de dag niet goed genoeg; u maakt het verschil door beter dan goed te zijn. Als u ervoor kiest om beter te zijn en te blijven dan uw concurrent, is er een aantal manieren waarop u dat kunt bereiken.

Lees over uw vak
Goed dat u deze bijdrage leest, want salesprofessionals zijn over het algemeen geen fanatieke lezers. Dat is goed nieuws, want het betekent dat lezen over het verkoopvak een eenvoudige manier is om een kennisvoorsprong op te bouwen. En geloof me, het is nog leuk ook!
Er is zoveel interessants, boeiends en verrassends geschreven over sales, communicatie, leiderschap, beïnvloeding, gedrag, marketing, et cetera. Keuze te over, kijk maar eens op een site als managementboek.nl. Om het enigszins behapbaar, maar wel effectief te maken, adviseer ik u om tenminste één boek per twee maanden te lezen en u daarnaast te abonneren op een aantal interessante blogs of nieuwsbrieven. geen tijd? Onzin. Dit gaat over prioriteit.
Als u vervolgens uit elk boek één waardevol inzicht haalt en maandelijks hetzelfde doet met de informatie uit blogs of nieuwsbrieven, resulteert dat al snel in 18 nieuwe salesideeën per jaar!

Train

Het is een cliché, maar nog steeds actueel: de verhouding trainen-praktijk van topsporters ligt op ongeveer 90-10. Bij salesprofessionals ligt die verhouding vaak omgekeerd, of zelfs nog minder. De tijd die aan goede, effectieve training wordt besteed, steekt wel heel mager af bij de uren die in de praktijk worden gemaakt.
Jammer, want als u meer tijd investeert in praktijkgerichte training haalt u meer rendement uit uw salesactiviteiten. Dit betekent niet per se dat u uitsluitend meer tijd in een trainingszaal moet doorbrengen. Oefenen met een collega, salesmanager of uw partner zorgt ook al voor versterking van uw vaardigheden.

Leer van de toppers in uw organisatie of branche

Wat is er veiliger en leerzamer dan leren van een collega die opvallend goed presteert? Hij of zij werkt voor hetzelfde bedrijf, met hetzelfde aanbod onder dezelfde omstandigheden. De meeste topperformers vinden het leuk om kennis, vaardigheden en inzichten te delen, maar dan moet u er wel naar vragen. Werkt u als zelfstandige en hebt u geen collega's van wie u kunt leren? Richt u dan op topperformers in uw branche en nodig ze uit voor een lunch. Geef duidelijk aan waarom en wat u van ze wilt leren en vraag of ze bereid zijn om u te helpen. Natuurlijk is het niet handig om hiervoor uw grootste concurrent te benaderen, maar er zijn genoeg collega-zelfstandigen die het leuk vinden om te sparren over sales.

Kennen of kunnen?
Een van de meest voorkomende opmerkingen in trainingen, of bij het lezen van een tekst over sales:
'Open deur! Dit ken ik allang. Al zo vaak gehoord.'
Mooi. Maar als u zich wilt ontwikkelen in het salesvak is dit niet relevant. Sterker nog, het is een van de meest effectieve dooddoeners die salesprofessionals gebruiken om vooral niet beter te worden in hun vak.

Goede verkoopvragen bedenken? Een aansprekende waardepropositie? Commitment verkrijgen? Natuurlijk weet u dat dit belangrijke skills zijn in sales. Maar zeg eens eerlijk: hoe goed bent u erin? En op welke manier kunt u er nog beter in worden? En hoe zou dat u helpen in uw vak? Deze vragen over het beheersen van vaardigheden leveren u gegarandeerd meer op dan uitspraken over het "al kennen" ervan. Kunnen is iets anders dan kennen. Stel uzelf daarom de juiste vragen omtrent uw vaardigheden.

Evalueer uzelf
Een bevriende salesprofessional heeft een simpele aanteken-app gedownload. Hij gebruikt die voor een van de meest effectieve verbetertechnieken die er zijn: zelfevaluatie. Na elke afspraak beantwoordt hij de volgende drie vragen:
  • Wat deed ik goed?
  • Wat heb ik niet goed gedaan of wat ben ik vergeten?
  • Wat heb ik geleerd van dit gesprek en wat ga ik de volgende keer anders doen?

De tijdsinvestering in deze zelfreflectie bedraagt vijf minuten. De opbrengst? Veel bruikbare inzichten en leermomenten waardoor u steeds opnieuw beter wordt.

U bent zelf voor een groot deel verantwoordelijk voor uw eigen professionele ontwikkeling. Degenen die steeds net iets beter zijn dan hun concurrent, zijn vaak degenen die dat stapje extra zetten. Een stapje in tijd, energie of geld. Als u de juiste keuzes maakt is dit een waardevolle investering in uw eigen succes, uw eigen ontwikkeling en uw werkplezier.

Welke stap zet u deze week om beter dan goed te zijn?
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salesprofessionals en organisaties bij het vergroten van commerciële slagkracht. 
Zijn aanpak is praktisch, persoonlijk, inspirerend en waar nodig confronterend. 
Het resultaat: duurzame prestatieverbetering en meer rendabele omzet
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Sales Agenda
13 jun Veilig Vrijen in de Verkoop (ORAVI)
Open training • 3 dagen • 6 pers.
21 jun Korting is Uitverkocht! (ORAVI)
Open training • 1 dag • 6 pers.
22 jun Salesburgers met Slagroom (ORAVI)
Open training • 1 dag • 6 pers.
Account Management
Acquisitie
Consultative / Solution Selling
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Netwerken
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Retail
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net me.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Di.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is (sales) trainer en partner bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

Edwin  Scheperman

Edwin Scheperman

Edwin Scheperman helpt ondernemingen met het verbeteren van hun sales resultaten. Hij richt zich m.. meer..

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, in.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?