Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 31.269

Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties

Presenteren zonder beamer? Jazeker! Twaalf tips vertellen u waarom de aloude flip-over u beter van dienst kan zijn.



In dit high-tech tijdperk lijkt het wel alsof het onmogelijk is om te presenteren zonder een computer en een beamer. Toch blijft de vrijstaande flip-over – en in zekere mate ook het whiteboard – het meest flexibele hulpmiddel voor presentaties aan groepen tot zo'n 50 deelnemers. Ideaal dan ook voor uw spontaan-ogende verkooppresentaties, en zeker wanneer u informeel op het kantoor van een relatie bent.

Flip-over tips

  • Al heeft u de hoofdlijnen van uw presentatie in de computer, gebruik juist de flip-over om 'spontaan' in te haken op punten die kennelijk actueel zijn voor uw luisteraars.
  • Maak het hun presentatie in plaats van de uwe door aan het begin te vragen welke punten zij belangrijk vinden bij het onderwerp. Sta bij de flip-over, schrijf in kernwoorden de punten op die aan de orde komen en gebruik deze lijst – die u ergens opplakt – als leidraad voor uw presentatie. Vul ze eventueel aan met speciale punten uit uw expertise of pas de antwoorden diplomatiek aan.
  • Als u rechts schrijft(*), plaats de flip-over dan aan de linkerkant van de plek van waaruit u presenteert (vanuit uw standpunt). De computer en beamer staan dan rechts en ook rechts van het middelpunt teneinde meer 'werkruimte' te scheppen. Door u te verplaatsen tussen flip-over en computer ontstaat een functionele dynamiek – ideaal voor sprekers die neigen te ijsberen of die juist op één plek blijven staan. Pas wel op dat u uit het licht van de beamer blijft.
  • Sta rechts van en haaks op de flip-over, uw linkervoet achter de poot, uw rechtervoet ervoor. Schrijf vanuit de schouder in plaats van de pols. Gebruik de rechter pink om steun te geven op het papier. Schrijf in blokletters en van u af.
  • Houd de flip-over vast met de linkerhand (het is dan letterlijk een houvast!) en praat met oogcontact, schrijf in stilte. U draait zich steeds in de richting van de luisteraars om optimaal contact met hen te houden.
  • Stiften: gebruik papierstiften (geen whiteboardstiften), zwart of blauw (op afstand is er geen verschil te merken). Gebruik (matig) rood om te benadrukken en te onderstrepen. Groen is voor velen moeilijk leesbaar, dus gebruik het met mate. Leg de stift neer nadat u ermee heeft geschreven. Neem altijd uw eigen stiften mee: twee sets – voor papier en whiteboard.
  • Vraag van tevoren aan de secretaresse of aan uw relatie zelf of een flip-over beschikbaar is voor uw bezoek. Het liefst een vrijstaande: het overslaan van het papier is makkelijker en u kunt hem zo nodig verplaatsen in de ruimte om uw presentatiepositie te optimaliseren.
  • Net als met het uitdoen van een colbert (volg de non-verbale signalen van uw gesprekspartner): vraag nooit met woorden om toestemming voor het gebruiken van de flip-over. Al pratend, pak uw stiften, sta op en begin te schrijven.
    Tip: leg uw stiften al klaar bij de flip-over voordat u gaat zitten en in gesprek gaat – uw lichaamstaal is meer dan duidelijk!
  • Kom met enige regelmaat terug op het losse vel met punten. Streep punten door of kruis ze aan. Zo verhoogt u ook uw functionele dynamiek.
  • Pak altijd een extra vel mee wanneer u het papier overslaat. Dat is steviger en het voorkomt doorslaan. Pak met de linkerhand twee vellen onderaan het blok, vouw ze om door uw hand naar links te draaien, en breng het papier langzaam naar de bovenkant van de flip-over. Houd uw hand steeds parallel met de flip-over (dus niet de lucht in gaan!), en dan gaat het overslaan soepel en met minder geritsel. Oefen hiermee!
  • Overweeg om een rolletje schilderstape mee te nemen. U bereidt twee korte stukken tape voor (plak ze losjes ergens achterop de flip-over) en als u een vel wilt afscheuren en opplakken aan de muur (zoek van tevoren een geschikte plaats) is dat 'een makkie'.
  • Voor het verlaten van de zaal ruimt u al uw gebruikte flip-overvellen op.

Met al deze tips presenteert u professioneel, zelfverzekerd en vooral persoonlijk!

Conclusie

Als u op deze manier uw presentatie brengt, wekt u de indruk dat deze presentatie ter plekke ontstaat en dat deze alleen is bedoeld voor deze luisteraars. Geen presentatie dus, uit de rijke doos van de presentator, maar een spontane, nieuwe presentatie van deze presentator voor dit selecte gezelschap.

Blijkt later dat u de computer en de beamer ongebruikt gelaten heeft? Gefeliciteerd: u kunt het!

(*) De overige tips zijn ook beschreven voor rechtsschrijvenden. Linksschrijvenden plaatsen de flip-over rechts van hen en hebben het voordeel dat ze naar zich toe schrijven.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Leuk en herkenbaar altijd je eigen stiften meenemen! Zelfs in de beste/duurste conferentieoorden blijken altijd wel stiften bijna opgebruikt te zijn, of dan heb je die rode stift nodig die nergens te vinden is ...

Al een paar jaar zat ik met mezelf in tweestrijd of ik mijn voorbereidingen niet digitaal met beamer zou m gaan gebruiken. Ik heb het 1 x gedaan voor een testtraining op vraag van de opdrachtgever omdat de groepen groter werden.
==> De conclusie was: gebruik terug papier ;-)
De spontaniteit en interactie met de groep kwamen terug. Het ging om het leereffect: verandering ontstaat in de interactie.

Niet dat het met beamer niet mogelijk zou zijn, maar het was niet voor mij. De deelnemers vinden het doorgaans ook heerlijk om niet naar een Powerpoint te moeten kijken waar ze tegenwoordig mee plat gebombardeerd worden.

Dus ja : papier , stiften , flip-overs hebben zeker hun nut in verkoopprocessen, trainingen en presentaties.

Wat fijn, René, dat je de waarde van mijn artikel uit eigen ervaring bevestigt!
Wat als extra opvallend is, is eenvoudigweg het feit dat de flip-over zo'n verademing is als afwisseling van alle PowerPoint-geweld.
Maar... het vergt enige techniek...
René, ga zo door!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Sales Agenda
13 jun Veilig Vrijen in de Verkoop (ORAVI)
Open training • 3 dagen • 6 pers.
21 jun Korting is Uitverkocht! (ORAVI)
Open training • 1 dag • 6 pers.
22 jun Salesburgers met Slagroom (ORAVI)
Open training • 1 dag • 6 pers.
Account Management
Acquisitie
Consultative / Solution Selling
Klantgerichtheid
Leadgeneratie
Netwerken
Onderhandelen
Overige
Presenteren
Retail
Sales Management
Telefonische vaardigheden
Verkoopgesprek
Verkoopvaardigheden
Onze auteurs
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net me.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Di.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is (sales) trainer en partner bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

Edwin  Scheperman

Edwin Scheperman

Edwin Scheperman helpt ondernemingen met het verbeteren van hun sales resultaten. Hij richt zich m.. meer..

Herman  Meijer

Herman Meijer

Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, in.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?